سیستم برق خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
- hanie-rjk
- برق خودروهای اوتومات, خدمات تخصصی, مقالات

در دنیای امروز که خودروها روزبهروز پیشرفتهتر و مجهزتر میشوند، سیستم برق خودرو نقشی فراتر از یک تأمینکننده انرژی ساده دارد.
برق خودرو نهتنها روشنایی و استارت اولیه را فراهم میکند، بلکه در خودروهای جدید، کنترل کامل روی عملکردهای حیاتی مانند ECU، سیستمهای ایمنی، رفاهی و حتی هوشمندسازی خودرو دارد.
آشنایی با برق سیستم و تشخیص درست ایرادات آن، اولین قدم برای جلوگیری از هزینههای سنگین تعمیر و جلوگیری از آسیبهای جانبی است.

DcLine همراه همیشگی شما
در DCLineMechanic با تکیه بر سالها تجربه تخصصی در زمینه برق خودرو، ما خدماتی جامع در زمینه عیبیابی برق خودرو ارائه میدهیم. اگر ماشین شما با مشکلاتی مثل روشن نشدن، خاموش شدن ناگهانی، کار نکردن چراغها یا بوق، اختلال در سیستم کولر یا بالا برقی شیشهها مواجه شده، ما دقیقترین و سریعترین راهحل را به شما پیشنهاد میدهیم.
از سوی دیگر، اگر به دنبال آموزش برق خودرو رایگان هستید، این صفحه مناسب شماست؛ چرا که در این بخش به تشریح کامل سیستم برق خودرو پرداخته میشود. توضیحات شامل معرفی اجزای اصلی مثل باتری، دینام، استارت، فیوزها، ECU، سیمکشی و سنسورها است و همچنین تحلیل برق خودروهای جدید با تکنولوژیهای پیشرفته نیز پوشش داده میشود.
در خودروهای امروزی که تمامی اجزا به نوعی به سیستم برق وابسته هستند، داشتن درک صحیح از سیستم برق خودروهای جدید اهمیت فراوانی دارد. این درک نه تنها برای مکانیکها و تعمیرکاران حرفهای، بلکه برای هر رانندهای ضروری است تا در زمان مواجهه با مشکلات، بهترین تصمیم را اتخاذ کند.
در DCLineMechanic، علاوه بر ارائه خدمات تخصصی در زمینه برق خودرو، همواره تلاش میکنیم با انتشار آموزشهای کاربردی و بهروز، مسیر یادگیری علاقهمندان به دنیای خودرو را هموار کنیم.
بنابراین، اگر به دنبال مرکزی مطمئن برای تعمیر برق ماشین خود هستید، یا میخواهید مفاهیم تخصصی این حوزه را از منبعی معتبر یاد بگیرید، اکنون بهترین زمان برای شروع است.
میتوانید همین حالا با ما تماس بگیرید یا مطالب آموزشی موجود در این صفحه را دنبال کنید تا از جدیدترین نکات و راهکارهای تخصصی بهرهمند شوید.
قطعات اصلی سیستم برق خودرو
باتری (Battery)
باتری خودرو منبع اصلی انرژی الکتریکی در ماشین است و نقش حیاتی در روشن شدن موتور و عملکرد تجهیزات برقی دارد. این قطعه در زمان روشن بودن خودرو، توسط دینام شارژ میشود و برق لازم برای سیستمهایی مانند روشنایی، نمایشگرها، سیستم صوتی و تهویه را تأمین میکند.
در صورتی که باتری ضعیف شود، استارت زدن خودرو ممکن است با مشکل مواجه شود و برخی تجهیزات الکتریکی بهدرستی عمل نکنند. بهطور معمول، عمر مفید باتری بین ۳ تا ۵ سال است؛ البته این مدت زمان بسته به شرایط استفاده و نگهداری متفاوت خواهد بود.
از جمله دلایل خرابی باتری میتوان به اتصالات نامناسب، مصرف زیاد برق در حالت خاموش بودن خودرو یا خرابی دینام اشاره کرد. در نتیجه، بررسی منظم وضعیت باتری و تعویض بهموقع آن، نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات ناگهانی دارد. بررسی ولتاژ باتری نیز میتواند وضعیت سلامت آن را بهدرستی مشخص کند.
انواع باتری خودرو
- 🔋 اسیدی (باتری با نگهداری – Lead Acid Battery)
- 🔋 اتمی (باتری بدون نیاز به نگهداری – MF: Maintenance Free)
- 🔋 ژلهای (Gel Battery)
- 🔋 باتری AGM (Absorbent Glass Mat)
- 🔋 لیتیوم-یونی (Lithium-Ion Battery)

دینام یا آلترناتور (Alternator)
دینام یا مولد برق خودرو قطعهای مهم در سیستم برق خودرو است که وظیفه دارد هنگام روشن بودن موتور، برق تولید کند و باتری را شارژ نماید.
وقتی موتور خودرو روشن میشود، دینام با کمک نیروی مکانیکی موتور و تسمهای که به آن متصل است، به چرخش درمیآید. در نتیجه این چرخش، جریان برق متناوب (AC) تولید میشود. اما چون بیشتر اجزای برقی خودرو به جریان مستقیم (DC) نیاز دارند، این برق توسط رگولاتور ولتاژ و دیود به جریان مستقیم تبدیل میشود.
به این ترتیب، دینام همزمان برق مورد نیاز خودرو را تأمین کرده و باتری را در وضعیت شارژ نگه میدارد. بدون عملکرد صحیح دینام، باتری بهسرعت تخلیه میشود و سیستمهای برقی خودرو با مشکل مواجه خواهند شد.
اجزای اصلی دینام خودرو
- روتور (Rotor): قسمت چرخان دینام که با میدان مغناطیسی برق تولید میکند.
- استاتور (Stator): سیمپیچی ثابتی که جریان برق را از میدان مغناطیسی دریافت میکند.
- دیودها (یکسوساز): برای تبدیل جریان AC به DC
- رگولاتور ولتاژ: برای ثابت نگهداشتن ولتاژ خروجی دینام
- بلبرینگها: برای چرخش نرم و بیصدا

علائم خرابی دینام ماشین
یکی از مهم ترین دلایل خرابی برق خودرو دینام ماشین است که همچنین به قلب خودرو معروف است و از کار افتادن این قطعه باعث از کار افتادن کل ماشین شما میشود . در ادامه میپردازیم به برخی از علائم حائز اهمیت خرابی دینام :
- روشن شدن چراغ باتری روی داشبورد
- ضعف در نور چراغها
- خالی شدن سریع باتری
- شنیدن صدای سوت از جلوی موتور
- نوسان در برق یا خاموش شدن ناگهانی خودرو
استارت یا موتور استارت (Starter Motor)
استارت یا موتور استارت (Starter Motor):
موتوری کوچک که برای روشن کردن موتور اصلی خودرو استفاده میشود و برق زیادی از باتری میکشد.
سیستم استارت در انواع مختلفی ساخته شده است. هرچند که امروزه، استارتهای برقی بهطور کامل در صنعت خودروسازی استفاده میشود؛ اما در گذشته، مدلهای مختلفی از استارتها برای راهاندازی استارت استفاده شده است. قدرت استارت خودرو بسته به نوع ماشین شما متفاوت است.
انواع استارت خودرو
- استارت برقی
- استارت پنوماتیکی
- استارت هیدرولیکی
- استارت اینرسی
- استارت از پیش درگیرشده
- استارت هندلی
- استارت پایی و طنابی
- استارت کاهش دنده
- استارت پنوماتیکی
- استارت خودروهای سنگین
- استارت گیربکسی
- استارت دنده مارپیچی کشویی
- استارت مدل دنده مارپیچی
- استارت باروتی و فشنگی

سیمکشی و کابلها (Wiring & Cables)
برق خودرو تشکیل شده از شبکهای از سیمها برای انتقال برق از باتری و دینام به مصرفکنندهها (لامپها، ECU، سیستم صوتی و…) است.
سیمها، کاربردها و شکل های متفاوتی دارند؛ به همین دلیل تشخیص این که به چه نوع سیمی نیاز دارید، میتواند چالشبرانگیز باشد. بااینوجود، درست ترین انتخاب همیشه حرف اول را میزند؛ چرا که استفاده از سیمهای اشتباه میتواند منجر به خرابی و در مواردی موجب آتشسوزی شود. انواع سیمهای متداولی که در خودرو های برقی استفاده میشود و در وب سایت DcLineMechanic میآموزید، به شرح زیر است:
- GPT یا سیم اصلی
- سیم موتور
- سیم TXL، GXL، SXL
- کابل باتری
- سیم بلندگو
- سیم تریلر
فیوزها و جعبه فیوز (Fuses & Fuse Box)
فیوز یک قطعه کوچک الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی خودرو در مقابل آسیبهای ناشی از جریانهای قوی استفاده میشود. درصورتیکه جریان الکتریکی به مقداری بیشازحد برسد (مثلا بخشی از مدار اتصالی کند )، فیوز بهصورت خودکار قطع میشود تا اتصالات الکتریکی خودرو دچار خرابی و آتشسوزی جلوگیری کند.
هر فیوز حد جریان مشخصی دارد که براساس آن مشخص میشود چه میزان جریان الکتریکی میتواند از مدار عبور کند. اگر جریان بیشتر از این مقدار باشد، فیوز بهطور خودکار مدار را قطع میکند.
در سیستم های خودرو برقی جدید و پیشرفته روز به روز مزایای هر یک از موارد نام برده در DCLine Mechanic به روز میشود .

رتبه بندی آمپری | رنگ فیوز |
---|---|
1 | مشکی |
2 | خاکستری |
3 | بنفش |
4 | صورتی |
5 | قهوه ای کمرنگ |
7-1/2 | قهوه ای |
10 | قرمز |
15 | آبی |
20 | زرد |
25 | شفاف |
30 | سبز |
35 | آبی کمرنگ |
40 | نارنجی |
رلهها (Relays)
رله خودرو یک قطعه الکترومکانیکی کوچک اما بسیار مهم در سیستم برق ماشین است که بهعنوان یک کلید الکتریکی خودکار عمل میکند. عملکرد رله در برق ماشین به این صورت است که با دریافت یک سیگنال ضعیف، اجازه عبور جریان قویتر را به تجهیزات برقی مانند فن رادیاتور، چراغها، بوق یا پمپ بنزین میدهد.
رلهها باعث کاهش فشار روی کلیدها و سوئیچها شده و عمر مفید آنها را افزایش میدهند. در واقع، رله کمک میکند برق مستقیم و سنگین بهطور امن و کنترلشده به مصرفکنندهها برسد. یکی از نشانههای خرابی رله ماشین، روشن نشدن برخی تجهیزات یا عملکرد نامنظم آنهاست.
تشخیص رله معیوب و تعویض بهموقع آن نقش مهمی در سلامت برق خودرو دارد.
سوئیچها و کلیدها (Switches)
کنترل روشن/خاموش کردن مصرفکنندهها مثل چراغها، بخاری، شیشهبالابر و…
ECU یا کامپیوتر خودرو (Electronic Control Unit)
ECU مخفف Electronic Control Unit به معنای واحد کنترل الکترونیکی است و در واقع مغز خودروهای مدرن محسوب میشود. ECU یک میکروکامپیوتر است که ورودیهای مختلفی را از سنسورها دریافت میکند، آنها را پردازش میکند و سپس دستوراتی را به عملگرها (Actuators) میفرستد تا عملکرد بخشهای مختلف خودرو را کنترل کند.
- پردازنده مرکزی (Microcontroller): مغز اصلی که دادهها را پردازش میکند.
- حافظه RAM و ROM: برای ذخیره دادهها و برنامههای اصلی ECU.
- درایورها (Drivers): برای ارسال ولتاژ به عملگرها مثل انژکتورها و کوئلها.
- ورودیها (Inputs): از سنسورها مثل سنسور دما، اکسیژن، دریچه گاز و…
- خروجیها (Outputs): به سمت کوئلها، انژکتورها، فن، سوپاپ EGR و غیره.
"در DCLine Mechanic، خدمات تخصصی تست، عیبیابی و برنامهریزی ECU انواع خودروهای داخلی و خارجی با دستگاههای بهروز ارائه میشود."
لامپها و تجهیزات روشنایی (Lights & Bulbs)
در تمام خودروها، چراغهایی در قسمت جلو و عقب تعبیه شدهاند که وظیفه آنها تأمین روشنایی مسیر است. روشن شدن این چراغها، بهویژه در شب، دید راننده را افزایش میدهد و نقش مهمی در جلوگیری از تصادف یا برخورد با موانع دارد. با این حال، لامپهای خودرو دارای عمر محدودی هستند و پس از مدتی استفاده، نیاز به تعویض پیدا میکنند.
عوامل مختلفی میتوانند باعث سوختن یا خرابی این لامپها شوند.
چرا لامپ خودرو میسوزد؟

سنسورها و عملگرها (Sensors & Actuators)
سنسورها اطلاعات را به ECU میدهند و عملگرها دستورات را اجرا میکنند (مثل انژکتور، دریچه گاز برقی و…).
🔧 کلام آخر
درک عمیق و اصولی از سیستم برق خودرو نهتنها به شما کمک میکند در مواجهه با مشکلات فنی بهتر تصمیم بگیرید، بلکه مسیر ورود حرفهای به دنیای تعمیرات و مکانیکی را هموار میسازد. در این صفحه تلاش کردیم با آموزش صفر تا صد برق خودرو، یک نگاه کامل و کاربردی از ساختار و عملکرد اجزای مختلف مثل باتری، دینام، رلهها، ECU و سیمکشی به شما ارائه دهیم.
اگر بهدنبال آموزش برق خودرو رایگان هستید یا میخواهید عیبیابی برق خودرو را بهصورت اصولی یاد بگیرید، مطالب این صفحه نقطه شروع مناسبی برای شماست. همچنین با استفاده از تشریح کامل سیستم برق خودرو، ارائه عکس برق خودرو و نمایش سیستم برق خودرو در جدول، درک مفاهیم برای علاقهمندان سادهتر شده است. حالا وقت آن است که با دانش کاملتری به سراغ برق سیستم رفته و حتی با سیستم برق خودروهای جدید که به تکنولوژیهای پیچیدهتری مجهز هستند، آشنا شوید. برای آموزش بیشتر، حتماً دیگر صفحات سایت DCLineMechanic را دنبال کنید و از متخصصان ما مشاوره بگیرید.