علائم خرابی یونیت ایربگ و نحوه تعمیر تخصصی آن

یونیت ایربگ خودرو (Airbag Control Unit) مغز سیستم ایمنی ایربگ است. در کسری از ثانیه پس از تصادف، این یونیت سیگنال‌های لازم را به ایربگ‌ها می‌فرستد تا باز شوند و جان سرنشینان را نجات دهند. در صورت خرابی یونیت ایربگ، حتی در یک تصادف شدید هم ممکن است ایربگ‌ها فعال نشوند!

ایربگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایربگ یا کیسه هوا، یک سیستم ایمنی فعال در خودرو است که هنگام تصادف شدید، در کسری از ثانیه باز می‌شود تا از برخورد سرنشینان با داشبورد، فرمان یا شیشه جلوگیری کند. ایربگ‌ها توسط یونیت ایربگ و سنسورهای ضربه کنترل می‌شوند و نقش مهمی در کاهش آسیب‌های جانی دارند.
در اکثر خودروهای جدید، ایربگ برای راننده، سرنشین جلو و حتی بخش‌های جانبی یا پرده‌ای نیز تعبیه شده است.

یونیت ایربگ چیست و چه نقشی دارد؟

یونیت ایربگ (Airbag Control Unit) همان مغز سیستم ایربگ است. در صورت وقوع تصادف، این یونیت تشخیص می‌دهد که کدام ایربگ‌ها باید باز شوند. عملکرد صحیح این قطعه، مستقیماً با جان سرنشینان در ارتباط است.

در اکثر خودروهای جدید، ایربگ برای راننده، سرنشین جلو و حتی بخش‌های جانبی یا پرده‌ای نیز تعبیه شده است.

مهم‌ترین علائم خرابی یونیت ایربگ خودرو

یونیت ایربگ 206

بررسی یونیت ایربگ در خودروهای مختلف

✅ یونیت ایربگ ۲۰۶

یونیت ایربگ ۲۰۶ معمولاً در اثر ضربه‌های شدید یا تغییر ولتاژ برق خودرو دچار اختلال می‌شه. یکی از رایج‌ترین خطاها در این مدل، ثبت Crash Data در حافظه داخلی یونیته که باعث روشن موندن چراغ ایربگ می‌شه. با دیاگ تخصصی و دستگاه‌هایی مثل XPROG یا CarProg می‌تونیم اطلاعات تصادف رو پاک کنیم و یونیت رو به حالت اولیه برگردونیم.

✅ یونیت ایربگ دنا پلاس

در دنا پلاس که سیستم ایمنی هوشمندتری داره، خرابی یونیت ایربگ معمولاً به دلیل آب‌خوردگی، رطوبت یا خرابی سنسورها اتفاق می‌افته. خطاهایی مثل B1000 و B1015 در دیاگ دیده می‌شن. اگر یونیت آسیب فیزیکی نداشته باشه، می‌شه با تعمیر آی‌سی داخلی یا ریست حرفه‌ای، اون رو مجدداً فعال کرد.

✅ یونیت ایربگ پژو پارس

در پژو پارس، بیشترین خرابی یونیت ایربگ مربوط به سیم‌کشی معیوب یا نصب غیراصولی باتری هست. این مشکلات باعث اختلال در ولتاژ و ثبت خطای دائمی توی ECU می‌شن. اگه خطای مربوط به ایربگ روی دیاگ بمونه، باید حافظه یونیت به‌صورت تخصصی ریست بشه یا در صورت نیاز، آی‌سی‌ها تعمیر بشن.

✅ یونیت ایربگ پراید

یونیت ایربگ پراید ساختار ساده‌تری داره ولی بعد از هر تصادف یا حتی نوسانات برق باتری، ممکنه حافظه‌اش قفل کنه. معمولاً فقط یک ایربگ (برای راننده) در این خودرو فعاله و خرابی یونیت باعث می‌شه هیچ سیگنالی به کیسه هوا نرسه. با دیاگ ساده مشخص می‌شه و ریست حافظه یا تعویض آی‌سی مشکل رو حل می‌کنه.

در اکثر خودروهای جدید، ایربگ برای راننده، سرنشین جلو و حتی بخش‌های جانبی یا پرده‌ای نیز تعبیه شده است.

یونیت ایربگ یا یونیت هیدرولیک؟

بعضی افراد، یونیت ایربگ را با یونیت هیدرولیک اشتباه می‌گیرند. یونیت هیدرولیک معمولاً در سیستم ترمز ABS یا تعلیق استفاده می‌شود، اما یونیت ایربگ تنها برای کنترل ایربگ‌ها و ایمنی جان سرنشین است. هر دو سیستم، نیاز به تعمیر تخصصی دارند.در اکثر خودروهای جدید، ایربگ برای راننده، سرنشین جلو و حتی بخش‌های جانبی یا پرده‌ای نیز تعبیه شده است.

یونیت ایربگ

نحوه تعمیر تخصصی یونیت ایربگ خودرو

  • خواندن کدهای خطا با دیاگ دقیق

  • پاک کردن Crash Data با تجهیزات حرفه‌ای

  • تست قطعات داخلی (آی‌سی، مقاومت، ترانزیستور)

  • بررسی سیم‌کشی و سنسورها

  • در صورت آسیب شدید: تعویض یونیت با مدل مشابه و کدسازگار

💡 نکات مهم بعد از تعمیر یونیت ایربگ

  • تمام خطاها باید با دیاگ پاک شود و خطای جدیدی باقی نماند.

  • سیم‌کشی ایربگ، سنسورها و کمربند پیش‌کشنده باید تست شوند.

  • برای یونیت‌های دست دوم، از ریست کامل و سازگاری کدها مطمئن شوید.

  • همیشه بعد از تعمیر، تست عملکرد ایربگ انجام شود.

📍 خدمات تخصصی برق خودرو در شمال تهران

hanie-rjk وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *